Verslag Van Noordoost-Brabant naar West-Brabant / ’n Bietje Gezond – 5/8 – 9/8/2020

Voor wie mij nog niet kent en wie de berichten van Petra Wevers nog niet gelezen heeft, zal ik me even voorstellen. Ik ben Marja van der Ende, initiatiefnemer van Fietsen voor m’n eten en zelf sinds 3 jaar voorfietser van Fietsen voor m’n eten – Westland, de groep waar dit initiatief mee begonnen is. Ik ben de afgelopen 2,5 week op roadtrip door Nederland gegaan, met het Tiny Bike House achter de vierwieler (oftewel sleurhut met fiets erop), om alle nieuwe voorfietsers te ontmoeten in hun natuurlijke habitat. Zo reed ik woensdag van Noordoost-Brabant, waar ik Miranda van de Wouw en Minicamping de Weidevogel achterliet, naar West-Brabant, naar Camping Markdal.

Op mijn nieuwe schaduwrijke plekje hadden Petra en ik ‘s middags via Skype al een interview met RTV Slogo. Dat was zoals je aan de foto kunt zien dikke pret, vooral buiten het reguliere interview. Daarna even lekker een interregionaal potje koken: wortelen Van Roalter Grond uit Salland, met erwtjes van Liv Eco uit Westfriesland en gehaktballetjes die ik de dag ervoor al klaargemaakt had van gehakt en roomboter van Verdegaal uit de Beemster en gehaktkruidenmix van Oonse Boerderieje (Salland). Bijna alle bezochte regio’s op m’n bordje. De kleine jachthaven op de camping even bekijken en het eerste stalletje al gevonden. Op deze camping is namelijk een pluktuin waar ze bramen, frambozen en pruimen van verkopen. Ik had nog wat pruimen die ik tijdens mijn fietstocht met Stacy van Eerden in Westfriesland had gekocht. Dus first in first out…

De volgende ochtend stond Petra al vroeg te trappelen om met wethouder Danny Dingemans en fotograaf Marcel Otterspeer op pad te gaan. We gingen de Oude Appelaarse Polderroute fietsen die Petra had uitgestippeld in samenwerking met VVV Moerdijk en ZLTO Moerdijk. Het uitgebreide verslag volgt van Petra’s hand. Ik heb in ieder geval allerlei lekkers van Roks streekwinkel en Torenpolderkaas meegenomen. Onderweg vertelde de wethouder me van alles over de streek, de vlasteelt, griendwerkershuisjes en oude kreken. En dat we pruimen zouden kopen bij een man van tegen de 90 jaar oud die dit nog als hobby deed en prachtige Barnevelder kippen had lopen tegen ongedierte, was voor ons allen een verrassing.

Na de fietstocht stalden we de buit uit en dat was een flinke. Even alles snel koel leggen en een glaasje sap die dezelfde kleuren had als de vers geplukte frambozen en bramen. Toen in de verzengende hitte nog een interview met Jacoline Peek-Hamoen, wat juist door de hitte niet zo soepel verliep en het dus nog langer duurde, pfff…

Petra bleef eten en wat kun je op zulke dagen beter eten dan: soep! Ik had nog de Groningse courgette van fietse met Sytse. En nog eentje en uien van Roks erbij, met knoflook van Overesch ecologische landbouw, pesto van Petra, melk van Melktap de Beukenhof, roomkaas en fetablokjes van Rust in de Beemster. Crackers van Bakker van de Ven erbij en assistente Leontine Ouwerling kon ook aanschuiven. Daarna nog een fruitsalade van wilde perziken en kersen van De Bosrand Uden, aardbeien van Boerderijwinkel de Zijp, banaan van Boerderijwinkel Verdaasdonk, frambozen en bramen van Markdal, framboosjes van stalletje in Westfriesland, pruimen uit Noordhoek. Vanillevla van Zuivelinnen Zuidermeer erbij.

De volgende ochtend kwam vriendin Sonja Broekhuizen lekker vroeg. Het hek van de camping was zelfs nog niet open. We ontbeten samen met een gekookt eitje van Fanny de Vries, crackers van KarisCrackers en ham van de slager in Enkhuizen.
We zouden de Ruigenhilse polderroute gaan fietsen maar het was zo heet dat we besloten een kortere route naar Willemstad te nemen.

Onderweg speelden we toeristje op de Wachter en dronken we wat op het terras van Het Wapen van Willemstad.
We ontdekten een jamstalletje op de Oude Appelaarsedijk 2, Fijnaart, die ik netjes aanmeldde via het tipsformulier op www.fietsenvoormijneten.nl/tip.
Na deze zweterige fietstocht aten we het restant van de courgettesoep van de dag ervoor. Dat gaan we vaker doen, Sonja!

En toen werd ik na anderhalve week herenigd met m’n lief, die al stond te trappelen om een terrasje op te zoeken met de dakloze vierwieler. Dus we namen afscheid van Sonja en bezochten Willemstad nogmaals. Hierna hebben we de (halve) zonsondergang nog bekeken in Drimmelen en zijn we heerlijk gaan slapen.

Zaterdag was het alweer vroeg warm en ik pakte de fiets naar Oudenbosch om daar bij Bakkerij Nagelkerke een vers 6-granenbrood te halen. Met een worstenbroodje en Bossche Bol erbij natuurlijk voor m’n lief. Ik verbaasde me nog over de basiliek in Oudenbosch. Was ik nou in Rome of toch gewoon in een Brabants dorpje?
Bij Keurslager Buyzen haalde ik broodbeleg en zo hadden we een heerlijk ontbijt met de spullen in de koeltas op tafel. Want het was al zo vroeg warm…

We kozen voor wat verkoeling aan zee bij Natural High Brouwersdam. Dat scheelde zo een graad of 7. De avond werd afgesloten met een glaasje limoncello van úw topSlijter.

En zo kwam mijn rondreis en werkvakantie ten einde in West-Brabant. Met recht een werk-vakantie want het werken voelde als vakantie en het vakantiegedeelte was hard werken.
Voor herhaling vatbaar!

Bedankt West-Brabant voor je mooie landschap, smaakvolle producten en lieve mensen!
Petra, bedankt voor deze ervaring.