5 redenen om de supermarkt voorbij te fietsen


Het is vandaag 23 april, precies 8 maanden geleden startte ik met ‘Fietsen voor m’n eten – Westland‘.  Sinds die tijd heb ik geen supermarkt meer van binnen gezien om m’n eten te kopen. Nog sporadisch voor batterijen en afwasborstels, maar ook dat koop ik inmiddels liefst bij de kleine zelfstandige. De weerstand om naar binnen te gaan en in de verleiding te komen om dingen mee te nemen die ik niet nodig heb, is te groot. En zo zijn er nog meer redenen om de drempel van de supermarkt niet over te stappen.

Fietsend de winter door

Fietsen voor m’n eten in de winterperiode is me eigenlijk alles meegevallen. Ik had verwacht dat ik sommige voedingsmiddelen niet meer buiten de supermarkt bij elkaar kon fietsen, maar met hulp van de winkeliers, tuinders en boeren in de regio heb ik dat toch maar mooi voor elkaar gekregen. Er is een bescheiden aantal stalletjes gewoon open in de winter, zie de blog die ik daarover voor de Stichting Bezoek Westland heb geschreven: 5x stalletjes in de winter.

Ben je voor het eerst op deze site en vraag je je af waarom ik niet meer naar de supermarkt ga? Ik zal je de redenen geven waarom. Maar laat ik voorop stellen dat ik persoonlijk niets heb tegen het concept ‘supermarkt’ en de hardwerkende mensen die elke dag ons eten in de schappen leggen. Ik heb zo mijn eigen, soms van anderen afwijkende, gedachten en gevoelens bij het bezoeken van de supermarkt. Mijn waarom hieronder is niet zozeer bedoeld om een felle voor-tegen discussie op te wekken, maar schroom niet om me te corrigeren als er onjuistheden in mijn verhaal zitten.

Waarom? 5 redenen om de supermarkt te mijden…

Waarom heb ik al 8 maanden de supermarkt niet meer bezocht?

1. Ongemak dient de mens!

De periode vóór de start van de Facebookgroep ‘Fietsen voor m’n eten – Westland‘ was een zeer stressvolle. We vielen van de ene in de volgende familieomstandigheid en dit eiste bijna zijn tol. Hoewel ik vanuit professionele hoek precies weet wat wel en wat niet zo gezond is (ik geef tenslotte advies in voeding en beweging in mijn gezondheidspraktijk) het zelf gedisciplineerd volgen lukte gewoonweg niet in die periode, die toen al twee jaar duurde.

Ik was beland in een patroon van gemak. Maar gemak diende deze mens niet meer! Het niet meer lichamelijk aan de slag zijn voor het bij elkaar sprokkelen van m’n eten en het steeds minder zelf vers klaar maken, zorgde voor overgewicht en allerlei vage klachten. Ook al ging ik praktisch elke dag naar de supermarkt om te halen wat ik die dag wilde eten, ik maakte steeds vaker de keuze voor ‘makkelijk’. Sinds ik fiets voor m’n eten, heb ik het gemak verruild voor stevig ongemak. Bijna elke dag halen wat ik die dag wil eten, maar dan met een aantal extra’s: een fietstocht van minimaal 10 km en een bewustere keuze voor vers en meer zelf bereiden.

Natuurlijk zijn er nog producten die mij gemak bieden, zoals mayonaise, saladedressings, crackers, chips en kruidenmixen. Ik kies er nu wel voor om deze al fietsend bij de Biefit Gezondheidswinkel, Farm I See, Boeregoed Farmshops of De Weilandwinkel te halen, zodat ik weet dat het door de producent biologisch of in de streek, bewuster en vrij van onnodige toevoegingen geproduceerd is. Want in de supermarkt bestaat maar liefst 70 procent van het assortiment uit sterk bewerkt voedsel, zo was eind augustus 2017 te lezen in een artikel op NU.nl.
In mijn lijf geen polonaise meer!

2. Verleiding zit in het kleinste hoekje

In het verleden heb ik in verschillende marketingfuncties gewerkt. Mijn interesse in dat onderwerp is gebleven, ook toen ik zelfstandig praktijkhouder werd en me meer op het onderwerp gezondheid ging toeleggen. Wat niet iedereen weet, is dat achter de buiten- en binnenkant van de supermarkt, zeker bij de grote ketens, een slim en diep doordacht marketingconcept zit. Elke plek van een product, de route die je met je winkelkarretje aflegt, aanbiedingen en andere prijsmechanismen, de geur in de winkel, de verpakkingen van de producten, alles is afgestemd op het bereiken van een doel: zoveel mogelijk verkoop.



Aan het einde van de rit denk je dan dat je goedkoop uit was, maar niets blijkt minder waar. Zeker wanneer we die conclusie verder zouden doortrekken naar de relatie tussen het effect van wat je in je mond stopt en de steeds hoger wordende zorgkosten in Nederland.

Serieus? Begint ze daar hier over? Jazeker! De effecten van neuromarketing, zoals deze slimme doordachte manier van verkopen heet, zijn op lange termijn niet meer te overzien. Doordat wetenschappers steeds beter weten hoe die grote grijze massa bovenop in onze knar werkt, waar onze gevoeligheden tussen de oren liggen en marketeers daar graag gebruik van maken om de resultaten (en dus ons) te manipuleren, werken we onbewust een lastig fenomeen in de hand: verslaving. In een artikel op Kooplust.nl lees je een aantal voorbeelden hoe de (voedings)industrie neuromarketing inzet.
Je wordt gebeerd waar je bij staat, even op z’n Westlands gezegd…

Sinds ik verslaafd ben aan fietsen voor m’n eten kan ik dus veel beter die verleidingen weerstaan om dingen mee te nemen die niet zo gezond zijn. Er zijn trouwens in het Westland zo ontzettend veel gezondere alternatieven te vinden voor de kant-en-klare meuk die in de supermarkt te vinden is, bij de onder punt 1 genoemde winkels. Of denk bijvoorbeeld aan de heerlijke Fairtrade 95% pure chocoladerepen van Onwijs Lekker uit Wateringen met maar 3% suiker.

 3. Prijsvechters zijn vernietigend

Een tijdje geleden zag ik eens een uitzending van het programma ‘Keuringsdienst van Waarde’ over uien en het prijsbeleid van de supermarkten richting leveranciers. De leverancier kreeg 4 cent voor een kilo uien, vervolgens werden de uien verpakt in een netje of gesnipperd en in plastic verpakt en kon de supermarkt het twintigvoudige van die prijs aan de consument vragen. Hoe word je snel miljonair?

Ook hoorde ik tijdens een MKB netwerkavond de spreker zeggen dat die ene grote supermarktketen een brief had verstuurd aan zijn leveranciers dat zij de prijzen eigenhandig met 2 procent gingen verlagen.

Dit zijn ontwikkelingen waar ik niet meer aan mee wil werken. Ik vind dat tuinders en boeren een eerlijke prijs voor hun producten moeten ontvangen zodat zij gezond ondernemerschap kunnen blijven bedrijven. Betaal ik dan vaak meer voor dezelfde tomaat of komkommer? Ja, waarschijnlijk wel, maar dit geeft mij persoonlijk een beter gevoel. Toch blijft mijn boodschappenbudget in zijn totaliteit gelijk aan wat ik uitgaf, toen ik alles in de supermarkt haalde. Een tijdje geleden heb ik daar de blog met tips bij een kleine beurs over geschreven.

4. Krom is niet dom! En bovendien net zo lekker…

In de supermarkt worden regels gehanteerd voor het uiterlijk van groenten en fruit. Nog maar een paar dagen geleden stond dit bericht in de Telegraaf: ‘Weg met regels uiterlijk fruit!’
(Bedankt Ester Broug voor het delen van dit bericht via Boerenfluitjes)

In veel stalletjes langs de weg en in tuindersschuren worden kromme komkommers en sperziebonen verkocht en ander voor de supermarkt afgekeurde groenten en fruit. Omdat ik tegen verspilling ben en we half niet weten hoeveel lekker en gezond voedsel er gewoon wordt weggegooid om uiterlijke redenen, koop ik deze producten graag. Ze worden vaak zelfs goedkoper aangeboden en zijn net zo lekker als de ‘rechte’ variant. Misschien soms wel lekkerder door het goede gevoel dat het me geeft… 😉

5. Plastic soep

Het wordt steeds erger met de hoeveelheid (plastic) verpakkingen die de supermarkten gebruiken, om producten die je ook zonder verpakking gewoon in je tas of kratje kunt stoppen, extra te verpakken. En deze verpakkingen worden ook niet zo goed voor ons milieu verwerkt na gebruik en belanden in ons milieu. Nog geen twee weken geleden spoelde er op een Spaans strand nog een potvis aan met maar liefst 29 kilo plastic in zijn spijsverteringskanaal.

Dat kan anders! Bij veel stalletjes, tuindersschuren en boerenlandwinkels kun je de nog bruikbare verpakkingen weer inleveren, zodat ze hergebruikt worden. Sinds ik fiets voor m’n eten en verpakkingen bewaar en laat hergebruiken, loop ik veel minder vaak naar de plasticcontainer. Hierover heb ik al in het begin van dit initiatief de blog ‘Plastic afval verminderen…’ geschreven.

Dus bewaar je plastic en papieren zakjes, bakjes, eierdozen en glazen potjes en flessen en lever ze in als je een bezoekje brengt aan:

  • Peter en Coriza Hoogendonk, Polderhaakweg 29, Hoek van Holland (achter Maasdijk): allerlei zakjes van redelijk tot groot formaat
  • Kleine Achterweg 7, Naaldwijk: allerlei zakjes en bakjes
  • Mijnie van der Knaap, Dwarshaak 30, Hoek van Holland: allerlei zakjes en bakjes
  • Zorgkwekerij Mil Maasdijk, Lange Kruisweg 4, Maasdijk: glazen potjes
  • Kwekerij Framblij, Zwartendijk 11, Monster: eigen bakjes en potjes
  • De Weilandwinkel (Hoeve Biesland), Bieslandseweg 1, Delfgauw: zakjes en eierdozen
  • Druivenkwekerij Nieuw Tuinzight, Zwethkade Zuid 45, Den Hoorn: eigen bakjes en zakjes
  • Kwekerij De Woerd, Grote Woerdlaan 29, Naaldwijk: zakjes en potjes
  • De vele stalletjes met eieren (zoek in de regiokaart): eierdozen
  • Francien van Haften, Alsemgeestlaan (tussen 1 en 2), ‘s-Gravenzande: wit transparant glazen potjes met deksel en flessen met dop
  • Stichting Mananochoja, Wagenaarstraat 24-26 in Naaldwijk: plastic doppen van flesjes, potten en toiletartikelen voor het goede doel

Kijk ook in de regiokaart voor nog meer punten op de kaart van stalletjes en kleine winkels.

Meer redenen? Ja, natuurlijk!

Nou kan ik natuurlijk nog veel meer redenen bedenken om niet meer naar de supermarkt te gaan. Naast ‘de drukte bij de kassa’ en ’tijdsbesparing door het combineren van sporten en boodschappen doen’ en ‘je bent lekker buiten’, is het ook ontzettend leuk om te doen en bovendien sociaal en maatschappelijk zeer verantwoord, enzo. Maar deze blog was al zo lang. Genoeg voeding voor meer blogs dus blijf deze website en de Facebookgroep ‘Fietsen voor m’n eten – Westland‘ in de gaten houden!

Reageer hieronder als je iets kwijt wilt, of iets in mijn verhaal hierboven wilt corrigeren. Zo blijven we met z’n allen scherp…

En als je nog meer plaatsen weet waar verpakkingen hergebruikt worden? Geef ze door zodat ik ze in het lijstje erbij kan zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *